Numedalsnett
Tirsdag 24. oktober   |     Du er her: Forsiden > Reisebrev >
Reisebrev 2 fra Etiopia
17. januar 2017

Reisebrev nummer to fra Etiopia handler om kirker og klostre.


Av Anne Berit Fjermedal Gali


Reisebrev 1 fra Etiopia

ET GAMMELT KRISTENT LAND

Det var i det 4. århundre at Etiopia offisielt ble et kristent land, nest etter Armenia.  Det skal ha vært en libaneser som bragte kristendommen til landet. En av de mest kjente helgener skal etter tradisjonen ha reist fra Konstantinopel til Aksum i det 9. århundre. Han er fremstilt ridende på en slange, som skal ha løftet ham opp på et platå der han grunnla et kloster. Han er en av de ni helgener som spredte kristendommen ut over Etiopia. En annen red på en løve. Fra Bibelen kjenner vi historien om den etiopiske hoffmannen, dronning Kandakes tjener, som hadde kommet til Jerusalem for å tilbe. Han drog hjem med glede etter at Fillip hadde forklart skriftene for ham og døpt ham. (Ap.gj. 8,26-40).


Den etiopisk ortodokse kirke

De etiopisk ortodokse kirkene har mye symbolikk.  Det er tre typer kirker, hulekirker, basilika og rundkirker. Men alle har tre rom, det aller helligste er innerst, der en kopi av paktens ark er oppbevart og hvor bare prester, munker og diakoner har adgang. Etiopierne mener nemlig at den virkelige paktens ark, som opprinnelig var i Salomos tempel i Jerusalem, finnes i Aksum, helt nord i landet, 1080 km nord for Addia Ababa. De andre rommene er det hellige hvor nattverden deles ut og så det store kirkerommet som kalles chanting  rom, som i en rund kirke er en rundgang. Disse tre rommene symboliserer treenigheten. Det hellige har kvinneside til høyre og mannsside til venstre. Når en ser ut, blir da mennene på høyre side og kvinnene på venstre side, fordi Eva ble skapt av et av Adams venstre ribbein. Keiserens krone og tronstol står i det ene hjørnet. Alle kirkegjengere er kledd i hvitt, som er vanlig kirkedrakt. Det er tegn på renhet. Da Jesus ble forklart på berget, hadde han hvite skinnende klær, og Maria Magdalena møtte en engel i hvite klær etter Jesu oppstandelse.

Prester og munker går med stav. I tillegg til at de kan lene seg på den, er den basert på Bibelen og symboliserer både Moses’ stav og Jesu kors. Håndtaket er formet som horn av sauer, noe  som  gir assosiasjoner til Isaks ofring. Alle kirker har ei tromme, med en smal ende, et symbol for GT, og en bred ende, et symbol for NT. Den er trukket med skinn som minner om at Jesus ble pisket med skinnremmer og med rødt stoff som symboliserer blod. Tromma sees også som ei kiste og symboliserer Jesu begravelse. Inni er det steiner, som representerer steinen foran grava. Når prestene og munkene ber, beveger de seg sidelengs. Bjeller med kors på toppen hører også til i tilbedelsesseremonien. Alle kirker har mange bilder, med fremstilling av bibelske personer eller helgener. Et populært motiv, som egentlig kommer fra Armenia, er St. Georg og dragen.

 

Mange klostre

Etiopia har mange klostre, det største og viktigste  er Debre Libanos klosteret 100 km nord for Addis Ababa. Det ble grunnlagt i det 13. århundre av den kjente presten Tekla Haimanot, som etter tradisjonen nedstammer fra Zadok, presten som salvet kong Salomo. Han viet sitt liv til bønn, og i hele 22 år skal han ha stått på en fot inntil den råtnet og falt av. Da fortsatte han å stå på den andre foten inntil han mistet den også. Han ble gravlagt i klosteret.

Det er messe hver dag, likedan nattverd. Men munkene spiser bare ett måltid om dagen. De følger Jesu eksempel og faster og ber for å få åndelig styrke og vokster. Klosteret har 500 munker, hvorav noen bor i huler i fjellsiden. Debre Libanosklosteret er et “Mekka” for etiopisk ortodokse kristne.

Tanasjøen har hele 21 klostre, de fleste fra det 13.-14. århundre , hvorav flere kun er åpne for menn. Vi finner dem både på fastlandet og på øyene. Mange av klosterkirkene har vakre veggmalerier fra det 16. århundre.  De er malt på kanvas og limt på veggen. Slik er de lette å reparere. Flere av bildene fremstiller massakrerte helgener, som f. eks. Peter som ble korsfestet opp ned, Paulus og døperen Johannes uten hode. Der er selvsagt bilder av Maria og barnet, av St Georg og dragen og av engler. Videre er det fremstilling av himmel og helvete, av en biskop som rir på en hane, av en kannibal som spiste 78 mennesker, av Marias død og av Davids harpe. Noen figurer er malt i profil med bare ett øye, som symboliserer ikke-troende.

 

Lalibela

Lalibela, 2600 m.o.h., er i dag en liten by med 60.000-75.000 innbyggere, men engang var den Etiopias hovedstad. Det var under Zagwe dynastiet i det 12. og 13. århundre da keiser Lalibela regjerte. Han endret navnet fra Roha til Lalibela. I dag er byen på UNESCOs liste, pga de elleve imponerende kirkene som er hogget ut av det vulkanske fjellet, under bakkenivå. For å bevare kirkene har UNESCO satt opp tak over de fleste, ikke akkurat et estetisk tillegg.

Det sies at alle kirkene ble gjort ferdige i løpet av bare 23 år. 5000 mennesker skal ha vært i arbeid natt og dag for å bygge “Det nye Jerusalem” for dem som ikke hadde anledning til å reise til det virkelige Jerusalem slik Lalibela etter tradisjonen hadde gjort. Legender sier at også engler var med på byggingen. Hver kirke har sitt særpreg, ingen er like verken i størrelse eller arkitektur. Her finnes Jordanelva, Tabor berg, Golgata og andre bibelske steder i symbolsk form.

Det er tre typer kirker, de isolerte, semimonolittiske og hulekirker. De er som er landsby, samlet i to grupper, de nordvestre og de sørøstre, med Jordanelva imellom, og de er forbundet med hverandre med tunneller og gårdsplasser. Bare en kirke, Bet Giyorgis, står for seg selv et stykke fra de andre. Den er den nyeste og mest majestetiske av alle Lalibelas kirker, 15 m høy og formet som et gresk kors. Den ser ut til å ha tre etasjer, men har i virkeligheten bare en, uten innvendige søyler. Kirkene er ikke bare turistattraksjoner eller museer, men i høyeste grad sentrum for byens religiøse liv.

Reisebrev 2 fra Etiopia
 
 

Tips en venn
Aktiviteter neste syv dager:

TittelDag / TidStedKommuneKategori
Historien om et ekteskap - Brageteatret28.10   18:00RødberghallenNore og UvdalKino/Teater
Vis flere aktiviteter Vis faste aktiviteter Registrer ny aktivitet
Dagens ordtak
Dødsannonser
(Fra Aftenposten-krever logg inn)

Nore og Uvdal
Rollag
Flesberg
Kongsberg





Bursdager i dag
Numedal
Ida Karin Vedhus, Veggli (21)
ANETTE HAUGESTAD, VEGGLI (27)
Vidar Imingen, Uvdal (68)
Bjørn Harald Skalstad, Flesberg (16)
Mari Kjenås, svene (48)
Raymond Gabrielsen, Rollag (43)
Kai Redalen, Rødberg (55)
Anne Marie Skarsten, Lyngdal (42)
Fornavn:

Etternavn:

Fødselsdato (dd.mm.yyyy):

Postnr:

Poststed:

E-post:

Kongsberg
Maja Kvam, Kongsberg (30)
Marte Devlin, Kongsberg (22)
Hilde Yvonne Beggerud, Kongsberg (32)
Torleif W. Andersen, Kongsberg (86)
Andre eller uspesifisert bosted
Lisbet Rånes, Flesberg (48)
Sondre Bjerkgården, Gvarv (27)
Lokale portaler



Del bildene dine på Numedalsnett

Del informasjon i DIN LOKALAVIS !!

1. Send tekst på epost til Redaktøren eller på mobil til tlf 977 90 790
2. Bilder sendes på epost til Redaktøren eller på mobil til tlf 977 90 790
3. Skriv gjerne hvilken dag du ønsker at saken legges ut

Dette nettstedet eies og drives av Nnet.no AS.   Mobil 977 90 790
Postadresse: Nnet.no AS, Nore og Uvdal Næringspark, N-3632 Uvdal, NORWAY.
Ansvarlig redaktør:
Knut Morten Bjørnsrud
Redaktør: Knut Morten Bjørnsrud   Mobil 977 90 790    Epost: Redaktøren